Vindbare teksten schrijven voor het internet

Vindbare teksten schrijven voor het internet

SEO schrijven is in de huidige online wereld niet meer weg te denken. Hoe optimaliseer je je teksten dusdanig dat je door zoekmachines goed wordt gevonden? Ondanks het feit dat er al een ruim aanbod is aan blogs over schrijven voor het internet, miste ik er een waarin alles wordt uitgelegd van zoekwoorden, tot schrijven, tot pagina opmaak. Dus besloot ik zelf te gaan schrijven. Ik geef je graag wat tips hoe je als MKB of ZZP’er toch grote kans maakt om goed vindbaar te zijn in bijvoorbeeld Google. Een kwestie van unieke en informatieve teksten op de juiste manier opgesteld.

[sociallocker id=1907]Download als pdf: Blog-Schrijven-voor-het-internet-1.0-piit[/sociallocker]

Optimaliseer je teksten voor Google

Zoekmachineoptimalisatie richt zich vooral op Google. Google heeft het grootste marktaandeel en is touwtrekker in de ontwikkelingen op dit gebied. Wanneer je op Google gevonden wordt is de kans groot dat je ook in de andere zoekmachines, zoals Bing en YaHoo, goed te vinden bent.

Vergeet zoekmachines

Allereerst: vergeet heel even die zoekmachines. Vergeten? Daar draait het toch juist allemaal om? Ja, dat klopt, maar allereerst is het belangrijk jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat is het doel van je pagina?
  • Voor wie schrijf ik?
  • Wat hoop ik dat de lezer gaat doen na het lezen van mijn pagina?

Laat je eigen stempel achter

Zoveel regels, zoveel om aan te denken tijdens het schrijven van een vindbare tekst. Maar vergeet bovenal niet je eigenheid te bewaken en te bewaren. Wat wil je als bedrijf uitstralen, welke stijl past bij jou en je bedrijf en hoe wil je je klanten benaderen? Ga in eerste instantie voor een tekst die bij jou past, een tekst die ook past bij datgene wat je wilt vertellen op de pagina die je schrijft. Als je vervolgens ook nog rekening houdt met de juiste zoekwoorden, vindbare titels, omschrijvende kopteksten, de juiste opmaak en al het andere wat in deze blog staat beschreven, dan heb je een goede kans van slagen om met jouw tekst gevonden te worden op het internet.

Vermijd veelgemaakte fouten

  • Je hoeft je bezoekers geen welkom te heten op de website, dit is een gemiste kans voor SEO en heeft geen toegevoegde waarde voor je bezoekers;
  • Overdrijf niet: maak je tekst geen opsomming van zoektermen en maak niet overmatig gebruik van kopteksten, maar richt je op de leesbaarheid en kwaliteit;
  • Hou steeds het ‘probleem’ of de ‘wens’ van de bezoeker voor ogen, met vindbaarheid in het achterhoofd. Niet andersom;
  • Vermijd gebruik van Caps Lock. Teksten in hoofdletters komen erg schreeuwerig over. Google kan dit zien als Spam en bezoekers vinden dit ook vervelend;
  • Schrijf voldoende. Niet elke pagina hoeft 300+ woorden te bevatten, maar weinig tekst is ook niet best voor je vindbaarheid ;
  • Controleer je spelling. Spel- en taalfouten schrikken je bezoekers af. Overweeg bijvoorbeeld een tekstschrijver in te schakelen die je hierbij kan helpen;
  • Verspil geen moeite aan meta keywords . Google gebruikt deze niet.

Denk in zoektermen: waarop zoekt je doelgroep?

  • Vakjargon;
  • Ga op zoek naar veel gebruikte zoektermen, bijvoorbeeld via Google suggest (afbeelding), of schakel mij in om hier een onderzoek naar doen;
    Gebruik maken van Google Suggest
  • Vergeet longtail zoekwoorden niet (langere zoekwoordcombinaties, die niet onder de hoofdzoekwoorden vallen). Hierbij heb je minder concurrentie en maakt het specifieker zodat je sneller gevonden wordt door Google en dus je potentiële klant;
  • Overdrijf niet: richt je op een paar zoektermen per pagina en blijf on topic!;
  • Concurreer niet met het hele internet. Maak het specifiek, regionaal, bijvoorbeeld ‘Tekstschrijver in Twente’ in plaats van alleen ‘Tekstschrijver’, of richt je op een specialisme waar nog niet veel over geschreven is, een Nichemarkt.
  • De zoektermen hoeven niet altijd letterlijk in je tekst te staan. Google is heel goed in staat om zoektermen die bij elkaar in de buurt staan aan elkaar te koppelen en wordt ook steeds beter in het herkennen van synoniemen.

Gebruik altijd unieke teksten

Unieke teksten worden beloond. Los van het feit dat kopiëren van andere websites meestal illegaal is in verband met auteursrecht, is het ook aan te raden in je eigen teksten uniciteit aan te brengen. Google toont alleen de tekst die als eerste geïndexeerd is. Bij het kopiëren van teksten wordt je pagina dus niet getoond, zelfs niet wanneer je wat aanpast in woorden of volgorde. Het loont om verschillende teksten te gebruiken voor je website en sociale media. Pas je tekst op social media aan op de doelgroep die daar komt.

Schrijf Scanbaar

Als klant wil je direct zien waar een pagina over gaat. Je scant de titel en kopteksten. Maak bij het schrijven van je pagina gebruik van deze wetenschap. Gebruik kopteksten, parafen, opsommingen. Bovendien scant Google je tekst ook op deze manier. Google kijkt eerst naar de titel, daarna naar de tussenkoppen, vervolgens naar de koppen die daaronder liggen en tot slot naar de eerste regels op de pagina. Houd daar rekening mee.

Zo stel je een pagina titel op

Google kijkt naar de titels op websites om te kijken waar de pagina over gaat. Gebruik dus altijd een omschrijvende titel van maximaal 77 karakters lang. Maak je titel niet té lang, waar gebruikers niks aan hebben. Optimaliseer je titel door de juiste zoekwoorden te gebruiken, het liefst aan het begin van de titel.

Hoe kun je kopteksten op de juiste manier gebruiken?

Omschrijvende koppen

Je hoeft mensen geen welkom te heten op je website. Dit is zonde van belangrijke ‘SEO’ ruimte. Zorg er juist voor dat je kopteksten omschrijvend zijn aan de tekst, met uiteraard de juiste zoekwoorden. Daarnaast is het niet erg als een kop een keer niet geoptimaliseerd is… En vergeet natuurlijk niet dat de koptekst wel overeen moet stemmen met de tekst die je schrijft.

Kopstructuur

Kopteksten dienen opgemaakt te worden in een logische structuur. Vergelijk een webpagina maar eens met een studieboek. Een boek heeft maar 1 titel (kop1), vaak zijn dit grote letters. Het boek bevat verschillende hoofdstukken (kop2), deze koppen zijn kleiner dan de titel. En vaak komt het voor dat een hoofdstuk uitgediept wordt in verschillende onderdelen, deze onderdelen (kop3) zijn nog weer kleiner. Bij een heel groot artikel kunnen teksten weer worden onderverdeeld in tussenkoppen (kop 4) enzovoorts. Dit werkt precies hetzelfde bij je webteksten.

Voorbeelden van goede en slechte koptekst hiërarchie:

Voorbeeld kopteksten zoals het mag
Voorbeeld kopteksten verkeerd opgesteld
Voorbeeld kopteksten zoals het mag
Voorbeeld kopteksten verkeerd opgesteld

Hoe maak je kopteksten?

In veel web-beheersystemen kun je teksten opmaken zonder HTML (website code), maar soms moet je toch aanpassingen maken in de webcode. Iets wat een leek erg kan afschrikken. Gelukkig is het toevoegen van kopteksten niet heel lastig:

HTML (website code)

Een koptekst maak je aan door de kop tussen zogenaamde tags te zetten.

Bijvoorbeeld:  <h1>De koptekst </h1>

<h1>: hier begint kop 1
</h1>:hier eindigt kop 1

Voor andere type kopteksten hoef je enkel het getal te veranderen naar bijvoorbeeld 2 of 3.

Kopteksten toevoegen in WordPress

In WordPress hoef je je niet druk te maken om webcodes. Teksten maak je op in de teksteditor. De teksteditor heeft twee tabbladen, namelijk visueel (wat je ziet is wat je krijgt) en tekst (html code). Het gemakkelijkst en meest overzichtelijke is om te werken in tabblad ‘visueel’.

Toggle werkbalkZorg er voor dat de werkbalk wordt weergegeven (zie icoontje).

 

Selecteer de tekst die je tot koptekst wilt maken:

Kopteksten maken, selecteer tekst

Pas vervolgens de alinea’s aan naar de gewenste koptekst.

Kopteksten toevoegen in WordPress

Op deze manier kun je nog veel meer opmaak toevoegen en aanpassen. Een opmaak (met kopteksten) kun je ook voorbereiden in Word en plakken in WordPress. Let dan wel op dat je de opmaak verder zo standaard mogelijk houdt, dus geen lettertype veranderen, geen kleuren toevoegen, enzovoort. WordPress neemt deze opmaak over, grote kans dat de site opmaak en tekstopmaak door elkaar heen gaan lopen, wat erg slordig oogt.

Begin met een inleiding: val met de deur in huis

Vertel direct waar je pagina over gaat en laat je belangrijkste zoektermen in de eerste zinnen voorkomen. Zorg er voor dat je wel op een natuurlijke manier blijft schrijven en voorkom dat het een onleesbare tekst wordt die alleen bestaat uit een opsomming aan zoektermen.

Afsluiting

Het is gebruikelijk om in de laatste alinea -met name bij lange teksten- nog even samen te vatten wat er is verteld of een conclusie te trekken. Laat ook hier het belangrijkste zoekwoord weer in terug komen.

Eindig je tekst met een ‘call to action’

Je hebt je teksten niet voor niks geschreven, wat wil je je bezoeker nu eigenlijk laten doen? Als het goed is heb je hier voor je ging schrijven goed over nagedacht. Eindig met een link/knop en vertel de bezoeker wat hij hiermee kan, bijvoorbeeld “vraag hier vrijblijvend een offerte aan”.

Nog meer belangrijke optimalisaties

Onderstaande optimalisaties zijn wél erg belangrijk, maar worden vaak vergeten. Op mijn WordPress websites installeer ik een tool waarmee deze optimalisaties makkelijk door zijn te voeren:

URL

Een URL is de volledige websitelink. De tekst achter de ‘/’ kun je aanpassen, wat ook weer je vindbaarheid vergroot. In plaats van spaties in de URL gebruik je ‘–‘. Gebruik verder geen leestekens en dergelijke. In WordPress wordt de URL automatisch aangemaakt, aan de hand van de websitetitel, maar je kunt hem ook aanpassen. Gebruik logische en omschrijvende URL’s.

URL bewerken in WordPress

 

  • Een goede URL ziet er zo uit: https://piit.nl/drukwerkservice-en-ontwerp/
  • Een niet geoptimaliseerde URL ziet er zo uit: https://piit.nl/?page_id=40/

Let op: Verander bij bestaande pagina’s niet zomaar de URL, want dan raakt Google de pagina’s kwijt. Een slechte URL is beter dan een URL die niet meer gevonden wordt. Uiteraard kan ik oude URL’s voor je omzetten naar nieuwe URL’s.

SEO Titel

Standaard (op WordPress sites) is de SEO titel hetzelfde als de Kop1 tag en site titel. De SEO titel is de titel die getoond wordt in Google bij de zoekresultaten. Indien gewenst kun je deze aanpassen, bijvoorbeeld wanneer deze te lang is (gemakkelijk te zien via de tool). Houd de titel wel omschrijvend en vergeet je zoekterm niet.

Links

Voeg af en toe links toe in de tekst naar belangrijke pagina’s op je website of naar belangrijke bronnen. Doe dit niet te vaak en alleen wanneer het passend is. Gebruik omschrijvende links, bijvoorbeeld door een link onder een woord in je tekst te hangen. De omschrijving moet uiteraard over de link gaan, bijvoorbeeld ‘op mijn WordPress websites op maat…’.

Meta description

Deze tekst (maximaal 156 tekens lang) is een omschrijving van de pagina. De tekst zie je alleen in de zoekresultaten in Google. Beschouw de tekst als een advertentie, je moet de bezoeker overhalen om te klikken. Het kan geen kwaad ook hier de zoekterm in voor te laten komen.

WordPress SEO Tool

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van de SEO tool die ik gebruik in WordPress. Hiermee kun je gemakkelijk de SEO titel bewerken, evenals de URL en de Meta description.Snippet bewerken via SEO tool

Optimaliseer je afbeeldingen met de ‘Alt tag’

Je wordt gevonden op teksten, afbeeldingen kan Google niet lezen. Via een Alt tekst (bij WordPress makkelijk toe te voegen na uploaden van afbeelding) kun je een omschrijving toevoegen van wat er op de afbeelding te zien is. Maak deze zo specifiek mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je een hond op een afbeelding upload kun je als Alt tag beter ‘zwarte labrador’ gebruiken dan ‘huisdier’. Alt tags zijn ook belangrijk voor mensen met een visuele beperking, die de afbeelding niet goed kunnen zien, maar via hun computer wel de tekst kunnen ‘lezen’. In WordPress kun je Alt tags toevoegen of bewerken via de media bibliotheek ‘Alternatieve Tekst’. Soms is het mogelijk een Alt tag toe te voegen aan een link. Maak hier dan ook gebruik van.

Optimaliseer ook je socialmediateksten

Hoewel je meestal geen opties hebt op het gebied van kopteksten en meta tags e.d., kun je de meeste bovenstaande tips ook toepassen om je socialmediateksten te optimaliseren. Maak je profielen zo compleet mogelijk, optimaliseer je berichten en schrijf unieke, informatieve teksten. Kopieer dus geen teksten van je website, want Google selecteert de eerste geïndexeerde tekst.

Dus…

Volg mijn tips! En verder: goede teksten waarop je gevonden wordt schrijf je niet alleen voor zoekmachines maar allereerst voor de bezoeker. Zoekmachines richten zich steeds meer op gebruikerservaring en relevantie. Vooral Google is daar heel ver in. Focus je dus vooral op de gebruiker, van hen moet je het hebben: zijn je teksten relevant, actueel, informatief en prettig te lezen? Ondanks alles kunnen zoekmachines geen verbanden leggen, wat mensen wel kunnen.  Zoekmachineoptimalisatie (SEO) van zowel tekst als techniek blijft nodig, ook in de toekomst. Google stimuleert dit, zoals onder andere te zien is in Google haar eigen handleiding voor zoekmachineoptimalisatie. Handig voor als je je nog meer wilt verdiepen in SEO.

Piit biedt bij webdesign standaard ondersteuning voor je webteksten

Er zijn veel elementen om rekening mee te houden als het gaat om het schrijven van webteksten die het goed doen in Google. Misschien wel te veel als je net met een website begint. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Wanneer je een website laat bouwen bij Piit Vormgeving & Web dan zit daar standaard het opmaken van de teksten bij (kopjes, links, meta, enzovoort). Daarnaast krijg je ook begeleiding bij het opstellen van vindbare teksten en soms worden er suggesties aangedragen voor kansen die ik zie. Heb je al een website? Laat mij je (nieuwe) teksten optimaliseren.

Laat je teksten opstellen of corrigeren door een tekstschrijver

Goede teksten schrijven voor het internet kan een tijdrovende klus zijn, daarnaast maakt iedereen weleens een foutje. Een spelfout kan grote invloed hebben op de manier waarop de bezoeker tegen je bedrijf aankijkt. Wanneer je geen tijd hebt voor het opstellen van teksten of wanneer dit niet je sterkste punt is kan ik je in contact brengen met een professionele tekstschrijver. Ik werk dan samen met jou en de tekstschrijver aan een prachtig, goed leesbare en vindbare website.

[sociallocker id=1907]Download als pdf: Blog-Schrijven-voor-het-internet-1.0-piit[/sociallocker]

⇧Naar de blog

Over de blog

Deze blog is onderdeel van Piit Vormgeving & Web (Piit.nl). Doel van de blog is het bieden van één overzichtelijke plek vol met nuttige informatie voor mijn klanten en bezoekers van de website.

Is een artikel van nut geweest? Dan zal ik het zeer waarderen wanneer u het artikel of mijn website (online) deelt.

Maak verder kennis met mijn bedrijf. Lees meer over vormgeving en drukwerk, bekijk het webdesign concept (complete websites vanaf €495,-). Of lees meer de achtergrond van mijn bedrijf.

Dennis Hemmen
Eigenaar Piit Vormgeving & Web.

© Piit Grafische Vormgeving & Webdesign 2019